Clas Ohlson uppmanar till mer kärlek i vår

 

UPPDRAGSGIVARE: Clas Ohlson
BYRÅ: King

Namnlös.png

Solen skiner snart i stora delar av landet och på många håll gör man sina hem redo för årets utesäsong. Samtidigt släpper Clas Ohlson sin vårkampanj – en kortfilm regisserad av den Hollywoodmeriterade animatören och regissören Pete Dodd. Bakom kampanjen står reklambyrån King.

Under konceptet ”Ett bättre hem” uppmanar Clas Ohlson sina kunder: ”Ge ditt hem lite kärlek i vår”. De säljer nämligen allt man behöver för att förbereda sitt hem för våren i form av städ-, förvarings- och uteprodukter. I centrum för kampanjen står en kortfilm, skapad av animatören och regissören Pete Dodd. Filmen handlar om en blommas omöjliga kärlek till en fjäril. En kärlek omöjlig eftersom blommans ägare inte har förberett sitt hem för våren och därför behållit blomman inomhus. Tittaren får följa deras kamp för kärleken under fyra årstider. 

– Våren är en känslosam årstid för oss nordbor. Med den här filmen ville vi knyta an till den känslan och samtidigt se om det går att göra emotionell kommunikation för något så vardagligt som städ- och förvaringsprodukter, säger Jesper Stein, Art Director på King.

Filmens regissör – Pete Dodd – har tidigare arbetat med Hollywoodproduktioner som Wes Andersons Fantastic Mr. Fox och Tim Burtons Corpse Bride. Kortfilmen för Clas Ohlson är hans debut som reklamfilmsregissör.

Clas Ohlson har länge setts som ett paradis för prylgalningar. Med kommunikationskonceptet ”Ett bättre hem” vill man tydligare positionera sig som en destination för allt som förbättrar och förenklar livet i hemmet.

– Med den här kampanjen vill vi inspirera våra kunder att göra sina hem redo för våren och berätta att vi har allt de behöver för att lyckas. Kan vi dessutom bidra till att de, precis som vår blomma och fjäril, känner lite extra vårkärlek denna vår så blir vi glada, säger Jeff Jackett, Group Head of Marketing and Brand, Clas Ohlson.

Kampanjen gick live 8 april på Clas Ohlsons samtliga marknader; Sverige, Norge, Finland, Tyskland och England.

Arbetsgrupp

Client: Jeff Jackett, Group Head of Marketing and Brand / Clas Ohlson
Executive Creative Director: Frank Hollingworth

Creative Director / Copywriter: Christoffer Dymling
Art Director: Axel Lokrantz Månson & Jesper Stein
Account Supervisor: Sunit Mehrotra

Planner: Per Wilson
Account Director: Tom Hedström
Account Manager: Lena Ivarsson

Director: Peter Dodd
Producer: Claudia Balboa/Hey Film Sweden AB
Executive Producer: Gerri McCarthy
Production company: Hey Film
Agency Producer: Markus Ahlm/Colony