En miljon #mammastygn

 
handbrodyr.png
 
 

UPPDRAGSGIVARE: Moderna Försäkringar
BYRÅ: river, lennox pr

Moderna Försäkringar är först i Sverige med att erbjuda en försäkring för förlossningssjukvård. Lanseringskampanjen, signerad reklambyrån River och Lennox PR, uppmärksammar den dryga miljon stygn som sys under förlossningar i Sverige varje år. 

Historiskt har förlossningsskador, exempelvis muskelbristningar i bäckenbotten, undantagits av försäkringsbolagen enbart därför att de är följden av en förlossning eller ett kejsarsnitt. Moderna Försäkringar är först i Sverige med att ändra på det i både sin sjuk- och olycksfallsförsäkring och en helt ny vårdförsäkring. 

– Förlossningsskador är ett ämne som omges av okunskap och tabun. Det var viktigt att göra en varm och lyhörd kampanj som påminner om att en muskelskada är en muskelskada, oavsett hur den kom till. Vi är väldigt stolta över En miljon #mammastygn, säger Henrik Looser, marknadschef för privatmarknad hos Moderna Försäkringar. 

Initiativtagaren till förlossningsförsäkringen är en av Moderna Försäkringars egna medarbetare. Riskbedömaren Eva Jarnhäll är också utbildad operationssjuksköterska och själv förlossningsskadad. Hennes kunskap och insikter ligger till grund för försäkringarna och för kampanjen. 

– Mammastygn är ett direkt resultat av ett större insiktsarbete som genomfördes under det gångna året. Behovet av en förnyad syn på försäkringar under och efter förlossning blev väldigt tydligt. En fördel med att vi är en mindre aktör är att vi väldigt snabbt kan anpassa oss efter det målgruppen berättar för oss, säger Anna Kilander som är ansvarig för kundinsiktsarbetet hos Moderna Försäkringar.

– Utmaningen var att vara uppriktiga utan att skrämmas. Broderier är tätt knutna till kvinnohistorien och har också fått en uppsving under de senaste åren med moderna, aktivistiska uttryck. De är den perfekta hyllningen av de stygn som nästan alla som föder barn får i samband med sina förlossningar, säger Malin Evrenos, creative director och copy på River. 

Kampanjen rullar nu bland annat i sociala medier, online och i printannonser med ett grafiskt uttryck som helt snurrar runt just broderade korsstygn. Handbroderade dukar har också skickats ut till utvalda kvinnor som bidragit till att lyfta frågan.

– Vi på Moderna Försäkringar tar stolt täten i den här frågan. Vi hoppas att #mammastygn bidrar till en öppnare och modernare syn på förlossningsskador, säger Henrik Looser.

Arbetsgrupp

River
Zeke Tastas – CD
Richard Teroni – Planner
Malin Evrenos – CD & copywriter
Alexia Rahm – Projektledare
Joakim Falk – Brodyr
Joakim Millqvist – Film
Kim Herrström (Isbit) – Animationer till film
Mika Källqvist – Produktionsledare
Henrik Ringdahl – AD / grafisk formgivare
Mia Hallsten – Grafisk formgivare
Jessica Cederberg – Grafisk formgivare
Erik Nordström – Copywriter

Lennox PR
Elin Ahldén – Strateg
Saga Nurmi – Projektledare

Moderna Försäkringar
Henrik Looser – Marknadschef
Kajsa Ihre – Copywriter
Eva Jarnhäll – Sakkunnig
Lina Holmén – Produktansvarig
Anna Kilander – Ansvarig kundinsikter
Jonas Frid – chef Erbjudande och Marknad
Victor Runeberg – Projektledare