När barn berättar finns det hopp

 

UPPDRAGSGIVARE: Bris
BYRÅ: Volt

BRIS_Header.jpg

Tidigare i våras stod det klart att Bris valde Volt som ny byrå. Volt fick då uppdraget att se över helheten kring varumärket Bris, både visuellt och kommunikativ gällande all kommunikation, mot samtliga målgrupper. Efter ett omfattande strategiskt och kreativt arbete lanseras idag det nya, långsiktiga Bris. Konceptet går under parollen ”När barn berättar finns det hopp” – och Bris höjer volymen rejält. 

Det nya kommunikativa greppet innebär ett helt nytt sätt att kommunicera från tidigare. Konceptet ska tas ut mot samtliga målgrupper och göra jobbet att stötta barn, tala till givare och samtidigt driva påverkan på en politisk nivå. Trots att Bris har funnits sedan 1971 och har ett antal prisbelönta och uppmärksammade kampanjer i ryggen är det få som känner till att Bris är en ideell organisation som är beroende av insamlade pengar. Det nya konceptet är därför specifikt framtaget för att värva månadsgivare och för att få fler vuxna att förstå hur barn i utsatta situationer faktiskt har det idag. 

– Vi har funnits länge och kännedomen om Bris och att vi stöttar barn är skyhög, vilket vi är jättestolta över. Men många tror att vi därmed också är stora rent ekonomiskt, eller att vi får statligt stöd, vilket inte stämmer. Det är en jätteviktig del av vår organisation att vi är en folkrörelse, säger Anna Holmqvist, kommunikations- och påverkanschef på Bris.

Bris tidigare kommunikation har varit mer kampanjbaserad med separata nedslag. Med det nya kommunikativa konceptet vill Bris arbeta långsiktigt och sammanhållet över tid. Konceptet utgår ifrån Bris kärnverksamhet och det unika i att barn varje dag, året om, hör av sig till Bris och berättar om sina liv. Det är berättelser om självsvält, sexuella övergrepp och ensamhet. Berättelser om frånvarande vuxna, missbruk, depressioner och våldsamma bråk. Konceptet ska på olika sätt dramatisera och gestalta det där speciella och ibland även livsavgörande ögonblicket när ett barn för allra första gången vågar dela med sig av det jobbiga och formulera upplevelserna i ord. 

– Det handlar om att vändpunkten i många barn och ungas liv kommer när de väl vågar, eller när det väl är möjligt för dem att berätta. Det är då en förändring mot en bättre och tryggare tillvaro kan börja ske. Vi landade i att vi ville dramatisera det ögonblick när vändpunkten sker. Dels för att det är Bris kärna, men också för att det är väldigt starkt kommunikativt, säger Elisabet Fischer, Copywriter på Volt.

För många barn blir berättandet det allra första steget mot förändring, mot en bättre och tryggare tillvaro.

– Det är starka berättelser som väcker känslor, och gör det ganska lätt att tänka att det är hemskt att så många barn kontaktar Bris varje dag. Men vi har snarare vänt på det: berättelserna och upplevelserna finns ju redan där och de behöver berättas. Det är en viktig ingrediens i det här konceptet. Det är inte berättelserna som är fienden, utan de upplevelser som aldrig får komma fram, säger Elisabet Fischer. 

Lanseringskampanjen består av en film som kommer gå på bio, digitalt och på sociala medier, printannonser, banners, fönsterskyltar samt i Bris egna kanaler.

Arbetsgrupp

Volt:
Account manager: Melina Svéd
Head of PR: Martina Larsson
Copywriter: Elisabet Fischer
Art Director: Jörgen Berglund
Final art: Åsa Stjärnquist
Planner: Erica Thelin, Kaj Hettman
Account Director: Jörn Arnell, Jonas Brodén 

New Land:
Dir - Natanael Ericsson
DP - Daniel Takács
Klippare - Andreas Arvidsson
Colorist - Oscar Larsson
Ljuddesign – Ponytail
EP: Erik Torell
Producer: Dea Saračević 

Bris: 
Kampanjprojektledare: Anna Barbier, Jeanette Ramnitz
Kommunikations- och påverkanschef: Anna Holmqvist